Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej sp. z o.o. w Przasnyszu rozpoczął testy samochodu elektrycznego RENAULT TRUCKS D-WIDE E-TECH z dwukomorową zabudową śmieciarki marki COSECO. Doświadczenie odbioru w usłudze odbioru odpadów takim innowacyjnym pojazdem to kolejny krok w kierunku unowocześnienia Spółki.

W dniach 25 marca do 5 kwietnia 2024 dzięki intensywnym staraniom Kierownika Zakładu Oczyszczania Miasta Pana Andrzeja Platty Spółka ma możliwość przetestowania śmieciarki Renault Trucks D-Wide z układem osi 6×2. Jest on zasilany czterema pakietami baterii o pojemności łącznej 264 kWh. Pojazd ten ładuje się mocami maksymalnymi 22 kW dla prądu zmiennego AC lub 150 kW dla prądu stałego, pozwalając na pełne naładowanie baterii w czasie do 12 h dla AC oraz niespełna 2h dla DC. Maksymalny zasięg testowanego egzemplarza to około 200 km w zależności od sposobu wykorzystania. Pojazd spokojnie wykonuje dzienne trasy 100-150 km w cyklu pracy komunalnej. Ładowanie baterii pojazdu odbywa się za pomocą złącza CCS Combo 2. Przy wykorzystaniu pojazdu w pracach komunalnych w trybie jednozmianowym do naładowania pojazdu na kolejną zmianę wystarczy ładowarka pokładowa AC o mocy 22kW. Jest możliwość wykorzystania pojazdu w trybie większej ilości zmian lub większej ilości przejechanych kilometrów przy wykorzystaniu ładowarki DC o większej mocy. Elektryczna śmieciarka jest pojazdem niezwykle cichym i dynamicznym, co przekłada się wysoki komfort pracy dla załogi. Poza tym posiada wszystkie zalety swoich odpowiedników z napędem konwencjonalnym takie jak np. przestronna, trzyosobowa i nisko zawieszona kabina z dobrą widocznością lub wysoka zwrotność. Pojazd ten legitymuje się dopuszczalną masą całkowitą 27 ton i z obecną zabudową posiada ok 8,5 tony ładowności.

Napęd w podwoziu D Wide E-Tech jest realizowany przez dwa silniki o mocy ciągłej 130 kW (maksymalna 185 kW) każdy, tworzące zespół z przekładnią sumującą, reduktorem i dwubiegową skrzynią połączoną z jednym z silników. Takie rozwiązanie uznano za optymalne do sprawnego, płynnego rozpędzania ciężarówki oraz do wydajnego odzysku energii hamowania. Poziom rekuperacji zależy także od wyszkolenia kierowców, którzy przechodzą kurs prowadzenia elektrycznej śmieciarki zanim ruszą na trasę.

Testy, które odbywać się będą w najbliższych dniach mają na celu sprawdzenie w akcji zarówno elektrycznego podwozia jak i unikatowej dwukomorowej zabudowy. Zabudowa ta charakteryzuje się podziałem na dwie równe komory. Oznacza to, że zarówno lewa jak i prawa komora są tej samej pojemności. Jest to rozwiązanie, które pozwala dodatkowo na równoczesne opróżnianie dwóch pojemników czterokołowych o pojemności 1100l lub aż 4 pojemników dwukołowych. Wyraźnie skraca to czas pracy śmieciarki na rejonie i pozwala zaoszczędzić pieniądze, ograniczając chociażby koszty paliwa. Opracowane rozwiązanie jest chronione patentem (jeszcze przez 7 lat). Trudno się temu dziwić, ponieważ otwiera przed firmami komunalnymi całkowicie nowe możliwości, tak w zakresie wydajności, jak i logistyki. Przy zastosowaniu śmieciarki Coseco „50/50” każda frakcja może być zbierana do dowolnych pojemników i ładowana do jednej lub drugiej komory.

 

fot. B.Siedlecki